Traktorer & sportbilar

Mitt aktiva motorliv började med en Fergusontraktor vid 13 års ålder, år 1959. Den blev min första racerbil. Mer om detta nedan. Men först något om traktorns påverkan på sportvagnars utveckling . Försumbar. Så när som på tre episoder.

Ett: Ferdinand Porsche hade mer än sport- och racerbilar i huvudet. Folkfordon och folktraktorer var två av hans många visioner, långt innan diktatorn Adolf Hitler beordrade fram Volkswagen åt massorna.

Porsche Konstruktionen GmbH skissade på en ny folktraktor med tvåcylindrig, luftkyld tvåtaktsdiesel (!) efter andra världskrigets slut år 1945. Traktorkonstruktionerna gav kassaflöde, hjälpte utvecklingen av Porsche 356. Tillverkningen såldes snart till Allgaier som höll liv i de nätta, orangemålade nyttofordonen, med vackert delfinslank nos, under många år.

Två: Traktormagnaten David Brown i England köpte, förstrött, som en hobby, Aston Martin år1947. Fördel Aston Martin: Brown kunde låta flyga in friska motorer till tävlingsbanor med sitt privatplan, när racerbilarna så behövde efter träningshaverier.

Tre: Ferruccio Lamborghini, den italienske traktortillverkaren, utmanade Enzo Ferrari efter en dispyt. 3,5-liters motor skulle täppa till truten på Ferrari. V12:a. 350 hästar. Minst.

Giotto Bizzarrini utvecklade Lamborghinis första sportbilsmotor. 358 hästar vid 9800 varv/min vid första testet!

Lamborghini skällde ut Bizzarrini: ” Jag har inte beställt en racermotor!”

Lamborghini hade ”glömt” att specificera att man skulle kunna puttra runt på högsta växeln i 40 km/h – vridmomentskadad som bara en traktortillverkare kan bli.

Släpp upp kopplingen på en Ferguson-Grålle och låt alla 25 hästar lufsa fram på en lerig åker. Kraften glömmer man aldrig, inte heller enformigheten. Plogfåra efter plogfåra. Drömmar söker en i det sövande motormullret.

Så förvandlades den Ferguson jag körde sensommaren 1959 till en Aston Martin DBR1/300. Nästa plogfåra blev Mulsanne-rakan. Vid stenmuren, som i skymningen förvandlats till Arnage-kurvan, tände jag strålkastarna och plöjde färdigt stubbåkern i ett nattpass; flämtande sexvoltsljus, svartblänkande jord.

Aston Martin vann Le Mans det året.

Ensam med min traktor var jag ömsom Shelby, ömsom Salvadori.